Podstawy usług sieciowych

Projekt-bez-tytulu-16

W tym wprowadzeniu do usług sieciowych omawiamy model działania sieci komputerowych, architekturę używaną do projektowania sieci, a także metody zabezpieczania takiej infrastruktury.

Czym jest sieć komputerowa?

Sieć komputerowa składa się z dwóch lub większej liczby komputerów połączonych za pomocą kabli (przewodowa) lub Wi-Fi (bezprzewodowa), a jej celem jest przesyłanie, wymiana i udostępnianie danych oraz zasobów. Sieci komputerowe tworzy się za pomocą sprzętu (np. routerów, przełączników, punktów dostępu i przewodów) oraz oprogramowania (np. systemów operacyjnych lub aplikacji biznesowych).

Sieć komputerową często definiuje położenie geograficzne. Przykładowo sieć LAN (sieć lokalna) łączy komputery w określonej przestrzeni fizycznej, takiej jak biurowiec, natomiast sieć WAN (sieć rozległa) pozwala łączyć komputery znajdujące się na różnych kontynentach. Internet to przykład największej sieci WAN, która łączy miliardy komputerów na całym świecie.

Sieć komputerową można dodatkowo definiować według protokołów komunikacyjnych, fizycznego ułożenia komponentów, metod kontrolowania ruchu oraz przeznaczenia.

Sieci komputerowe umożliwiają komunikację na potrzeby różnych celów biznesowych, rozrywkowych i analitycznych. Internet, wyszukiwanie online, poczta e-mail, udostępnianie treści audio i wideo, handel elektroniczny, streaming na żywo oraz portale społecznościowe: wszystko to istnieje dzięki sieciom komputerowym.

Rodzaje sieci komputerowych

W miarę rozwoju potrzeb sieciowych ewoluowały kolejne typy sieci komputerowych, które pozwalają realizować te potrzeby. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze i powszechnie używane rodzaje sieci komputerowych:

  • LAN (sieć lokalna): sieć LAN łączy komputery znajdujące się w stosunkowo niewielkiej odległości, dzięki czemu można udostępniać pomiędzy nimi dane, pliki i zasoby. Sieć LAN może przykładowo służyć do połączenia ze sobą wszystkich komputerów w biurowcu, szkole czy szpitalu. Zazwyczaj sieci LAN są własnością prywatną i są zarządzane.
  • WLAN (bezprzewodowa sieć lokalna): WLAN jest bardzo podobna do sieci LAN, przy czym urządzenia w takiej sieci są ze sobą połączone bezprzewodowo.
  • WAN (sieć rozległa): jak sugeruje nazwa, sieć WAN łączy komputery znajdujące się na rozległym obszarze, na przykład w różnych regionach lub na różnych kontynentach. Największą siecią WAN jest Internet, który łączy ze sobą miliardy komputerów. Sieć WAN jest zazwyczaj zarządzana w oparciu o kolektywne lub rozproszone modele własności.
  • MAN (sieć metropolitalna): sieci MAN są zazwyczaj większe niż sieci LAN, ale mniejsze niż sieci WAN. Sieci MAN należą zazwyczaj do miast i jednostek samorządowych oraz są przez nie zarządzane.
  • PAN (sieć osobista): sieć PAN obsługuje jedną osobę. Na przykład jeżeli użytkownik posiada iPhone’a i komputer Mac, jest bardzo prawdopodobne, że założy sieć PAN, która będzie pozwalała udostępniać i synchronizować treści — wiadomości tekstowe, pocztę e-mail, zdjęcia i nie tylko — pomiędzy tymi urządzeniami.
  • SAN (sieć magazynowania): SAN to wyspecjalizowana sieć, która zapewnia dostęp do blokowej pamięci masowej, współużytkowanej sieci lub pamięci masowej w chmurze, które z perspektywy użytkownika wyglądają i działają jak pamięć dyskowa fizycznie podłączona do komputera. Więcej informacji znajduje się w części Blokowa pamięć masowa: kompletny przewodnik.
  • CAN (sieć kampusowa): CAN jest również nazywana siecią obszarów korporacyjnych (corporate area network). Sieci CAN są większe niż sieci LAN, ale mniejsze niż WAN. Sieci CAN są instalowane w takich instytucjach jak uniwersytety czy parki biznesu.
  • Sieć VPN (wirtualna sieć prywatna): sieć VPN jest bezpiecznym połączeniem typu punkt z punktem pomiędzy dwoma punktami końcowymi sieci (patrz część „Węzły”). W sieci VPN jest zakładany zaszyfrowany kanał, który zabezpiecza tożsamość użytkownika oraz dane uwierzytelniające i inne przesyłane dane, przed działalnością hakerów.

2 odpowiedzi na “Podstawy usług sieciowych”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.